14 04 b 750 100

Timisoara City a26944925Brandul judeţului Timiş şi al Banatului au aceste calităţi prin ele însele, iar a încerca să importăm obiceiuri, serbări şi sărbători de la alţii ar fi departe de succes.

O spune şi Simion Giurca, preşedintele Biroului de promovare turistică a României la Viena, care ne sfătuieşte ca în parcursul nostru pentru 2021, când Timişoara va fi Capitală Culturală Europeană.
Şi încă o idee care s-a desprins pe parcursul unei recente Conferinţe Naţionale de Turism cu tema „Turism în Timiş - Turism în Banat: imagine şi mesaj”: „Nu vă mai vorbiţi de rău oraşul, Timişoara. Cine s-a născut în România, român va fi oriunde în lume, până la moarte”. Consecinţa unor astfel de vorbe urâte la adresa locului? „Speriaţi investitorii: dacă un om de afaceri străin aude că oamenii locului îşi vorbesc de rău oraşul, ţara, nu vor veni să investească, pentru că vor zice „Păi, dacă cei spun aşa despre acel loc, înseamnă că aşa este” - l-am parafrazat pe domnul Giurca.
Simion Giurca a prezentat profesionist „o parte” din atracţiile noastre turistice şi despre felul cum trebuie ele promovare cu rezultate materializate. Printre altele, faptul că „promovarea” noastră se opreşte, în cea mai mare parte din cazuri la a prezenta, şi nu se merge mai departe, respectiv, la „vânzarea publicităţii”.
Trebuie căutate legende ale fiecărui loc, poveşti ale gazdelor: „Am dus un grup de turişti străini într-un sat (...) cu un anumit scop, pentru a le prezenta obiective (...). Am fost găzduiţi la o familie din sat, unde ni s-a servit şi masa. Turiştii nu au fost interesaţi de nu mai ştiu ce obiectiv din sat, ci de felul în care s-a pregătit mâncarea”, spune domnul Giurca. Era mult mai atractiv pentru americani cum cânta cocoşul, cum a fost pregătită mămăliga, poate chiar despre poveste blidelor de pământ în care li s-a pus mâncarea. Rezultatul: Când au revenit în redacţiile lor, turiştii gazetari nu au scris despre istorie (obiective), ci despre istorisirile (poveşti) ale gazdelor.
Simion Giurca ne-a sfătuit foarte clar că trebuie să valorificăm ceea ce noi avem şi poartă identitatea noastră, a locului, şi să nu ne plângem că în Timiş nu sunt pârtiile din Elveţia sau din Austria.
„Judeţul Timiş are toate ingredientele pentru a dezvolta un turism atractiv pentru anul 2021 (...). Lumea crede că trebuie să fii Austria sau Elveţia sau ce-şi închipuie fiecare despre o destinaţie turistică. Noi trebuie să fim noi, ceea ce suntem, şi să dezvoltăm ceea ce avem noi, iar Timişul are toate ingredientele necesare” spune domnul Giurcă.
În curând, în Timişoara vor sosi urmaşii inventatorului expresorului de cafea, Francesco Illy, personalitate care va trebui mai mult promovată turistic. Alături de acesta, avem şi alte figuri legendare: Johny Weissmuller „Tarzan”, Traian Grosăvescu sau actorul Lugosi, care i-a dat viaţă pe ecran lui „Dracula”, compozitorul Bartok Bella ori poetul Nikolaus Lenau.
Apoi, şeful Biroului de promovare a turismului din România la Viena a trecut în revistă şi faptul că Banatul, ca regiune naturală, are trei parcuri naturale naţionale - Cheile Nerei, Beuşniţa, Munţii Semenic, o parte din Porţile de Fier -, dar şi mai multe arii protejate, mlaştini, toate fiind puncte excelente pentru a deveni gazde ale turiştilor străini.