14 04 b 750 100

crama aramicCosmin Crăciunescu este de profesie stomatolog şi deţine un cabinet de specialitate, însă în urmă cu circa şapte ani a început să investească în domeniul viticol. Astăzi antreprenorul a ajuns la 48 de hectare de viţă de vie şi o cramă cu o capacitate de 200.000 de litri pe an în satul Silagiu din judeţul Timiş. Crama Aramic este amplasată pe dealurile Silagiului din Banat.
„Este un business început din pasiune, am început ca un consumator şi am trecut de partea cealaltă a baricadei. Am ales zona dealurilor Silagiului datorită tradiţiei zonei. În afară de noi mai sunt alte trei crame în apropiere”, povesteşte antreprenorul.
El spune că povestea Cramei Aramic a început în 2010 când a avut loc o primă reconversie a unei suprafeţe de viţă de vie. În 2012 a avut loc reconversia unei alte suprafeţe. Pentru reconversie antreprenorii puteau folosi fonduri europene dat fiind că în perioada 2007-2013 România a beneficiat de fonduri europene nerambursabile în acest scop. Pentru fiecare hectar antreprenorii primeau circa 14.000 de euro, potrivit datelor anterioare ale ZF.
Antreprenorul nu a oferit detalii privind valoarea investiţiilor şi nici ponderea fondurilor proprii în total. La o investiţie medie de 14.000 de euro per hectar, suma totală pentru reconversia viţei de vie a fost de aproape 700.000 de euro. El afirmă că cele 48 de hectare sunt în proprietate şi sunt plantate soiuri precum Fetească Neagră, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Merlot, Fetească Albă, Muscat Ottonel, Chardonnay, Sauvignon Blanc.
Acestei investiţii i se adaugă banii pentru utilajele necesare procesării. „În 2015 am finalizat şi investiţiile în cramă şi în utilajele necesare procesării am investit 600.000 de euro. Am accesat însă fonduri europene printr-un program specializat în acest sector”, adaugă antreprenorul.
El spune că la Crama Aramic s-au produs anul trecut 100.000 de litri de vin, însă capacitatea cramei este dublă.
„Momentan vindem vinul doar regional şi doar pe segmentul HoReCa. Vrem să ne extindem la nivel naţional, însă doar pe HoReCa. Targetăm şi magazinele specializate. Nu avem planuri să intrăm pe segmentul de retail, ne poziţionăm pe segmentul premium.” Preţul unei sticle de vin variază în restaurant între 50 şi 100 de lei, potrivit lui Cosmin Crăciunescu.
Citește continuarea în Ziarul Financiar