14 04 b 750 100

DSC 0050Deschiderea celui mai important târg de turism din vestul țării a fost marcată de o dezbatere inedită și interesantă.

Asociația Clusterul de turism Banat a organizat o sesiune interactivă de dezbateri cu tema „Timișoara – destinație turistică 2021”. Întâlnirea a constat din din două sesiuni la care au participat specialiști din industria ospitalității și turismului și din instituții reprezentative, precum Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană, Primăria Municipiului Timișoara, Consiliul Județean Timiș, Agenția de Dezvoltare Regională VEST și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Polul de Creştere Timişoara
Invitații speciali dar și publicul au avut ocazia să pună în discuție principalele oportunități, dar și provocările cu care se confruntă Timișoara, din perspectiva faptului că 2021 va fi și un an turistic important pentru orașul nostru. Au luat cuvântul reprezentanți ai administrației publice locale: Dan Diaconu, viceprimarul Timișoarei, Alina Pintilie, reprezentanta Asociației Timișoara Capitală Culturală Europeană, Delia Barbu de la Asociația pentru Dezvoltarea Turismului Timiș, dar și oameni implicați în dezvoltarea de programe și produse turistice integrate (reprezentanți ai agențiilor turistice, consilieri pe probleme economice și strategice, organizații culturale).
Moderatorul și totodată președintele Clustur Banat, Gabriela Petcana, a declarat că întâlnirile Clustur Banat vor continua în fiecare lună, următoarea fiind programată pentru 1 aprilie. Pentru că organizația își propune să vină cu soluții concrete și să reușească o dezvoltare a zonei pe plan turistic până în 2021, la următoarea întâlnire fiecare membru va prezenta realizările și planurile pe sectorul său de activitate, urmând ca apoi, prin intermediul unor workshopuri pe domenii și teme bine punctate, să se propună strategii și activități concrete pentru ca Timișoara să fie în 2021 și din punct de vedere turistic, la nivelul așteptărilor europene.

„În momentul de faţă, în Timişoara se face mai mult turism de business, la fel cum se întâmplă în oricare dintre marile oraşe ale lumii, hotelurile fiind pline de luni până vineri. Ne preocupă gradul de umplere a hotelurilor şi în weekend şi trebuie să facem în aşa fel încât cel puţin turiştii care vin pentru business în Timişoara să facă şi un pre-tour şi un post-tour, să mai rămână puţin, să îşi mai aducă şi însoţitori în Timişoara”, a afirmat Petcana.
Potrivit acesteia, în prezent în Timişoara există 90 de agenţii de turism, care organizează mai ales călătorii în străinătate, în timp ce „piaţa turistică de aici ar trebui promovată în străinătate”.
„Sunt mai multe strategii de promovare a turismului în Timişoara, iar municipalitatea a şi adoptat din 2014 o strategie culturală, care are şi componentă de turism, dar trebuie să ne focusăm mai mult acum, că avem şi titlul de Capitală Culturală Europeană, care va atrage foarte mulţi turişti, atâta timp cât ai foarte multe evenimente culturale, nu doar patrimoniul, care să însufleţească oraşul”, a completat Gabriela Petcana.

Conform reprezentanților agențiilor de turism din Timișoara orașul nu este pregătit pentru afluxul de turiști din 2021. Timișoara are nevoie de cel puțin 2-3 hoteluri mari, afiliate unor lanțuri mondiale. Cea mai mare problemă este însă infrastructura. Dacă aceasta nu este pusă la punct de către autorități nu vor veni nici investitorii privați să construiască hoteluri.
Cât despre turismul actual, Timișoara stă mai prost decât Clujul, un oraș mult mai bine pregătit să primească turiști. De altfel, una dintre agențiile de turism importante din Timișoara realizează doar 5 (cinci) la sută din cifra de afaceri din aducerea turiștilor în Timiș.