safari 750x100

15.03.2017 aeroportScandalurile par a nu se mai termina în cazul Aeroportului Arad, de pe care avioanele nu mai zboară în curse regulate de mult timp. S-au investit milioane de euro pentru o aerogară modernă, care a fost folosită doar în scop electoral și de mai bine de un an de zile stă nefolosită. Conducerea liberală a Consiliului Județean Arad, în subordinea căreia se află aeroportul, dar și deputatul liberal Glad Varga au fost lezați că trei parlamentari PSD au discutat la Autoritatea Aeronautică Civilă despre oportunitatea reintroducerii Aradului în circuitul zborurilor operaționale. Supărați, liberalii îi acuză pe cei trei că vor doar capital politc. Însă, la Autoritatea Aeronautică Civilă ar fi trebuit să meargă o delegație completă, în frunte cu conducerea Consiliului Județean Arad și cu toți parlamentarii arădeni, deoarece este vorba despre un obiectiv important al Aradului. În cazul Aeroportului, ar fi cazul ca să se treacă peste orgolii și dispute politice. Nu de alta, dar arădenii ar vrea să vadă că cei pe care i-au votat îi și reprezintă cu adevărat.

Aeroportul Arad, locul risipei banului public

Aeroportul Arad se află în subordinea Consiliului Județean Arad. Managementul defectuos a dus practic la transformarea acestuia dintr-un aeroport funcțional, la unul în prag de faliment. „Discutăm despre decizii absurde cum ar fi scurtarea pragului pistei de aterizare de la 2000 metri la 1820 metri, aceasta când orice aeroport care se respectă procedează în mod contrar”, a explicat deputatul social-democrat Adrian Todor. Numai că, centura Aradului în regim de autostradă a trebuit să treacă peste terenurile unor anumiți proprietari, așa că nimic nu a mai contat, s-a scurtat pista și s-a distrus balizajul. Adevărul este dureros, mai ales că este vorba de bani publici, deci de banii tuturor arădenilor care s-au cheltuit cu frenezie la Aeroport. Printre angajații aeroportului-fantomă se află membri și apropiați ai fostului PDL, acum PNL, partid care a dat de 13 ani conducerea Consiliului Județean Arad. Din declarațiile de avere ale unor membri mai mult sau mai puțin marcanți ai acestui partid se poate observa că salariile au fost extrem de bune. Numai că, în tot acest timp, numărul zborurilor a scăzut, iar compania de curierat DHL, care era o soluție de pentru arădeni, și-a mutat baza operațională la Timișoara. Aradul a avut un secretar de stat în Ministerul Transporturilor, coleg de partid cu fostele și actualele conduceri ale Consiliului Județean Arad. De ani de zile parlamentarii arădeni, dar și miniștrii și secretarii de stat pe care i-a avut Aradul în Guvernele Boc și Ungureanu, au plecat spre București de la aeroportul din Timișoara. Cu toate acestea, nimeni nu a fost sancționat că de la Arad nu a mai zburat nici o cursă regulată spre nici o destinație internă sau externă. Dar, arădenii își doresc un aeroport funcțional. „Conversia terminalului Cargo a fost o greşeală, iar investiţia de două milioane de euro este una inutilă, în condiţiile în care exista deja un terminal de pasageri cu o pistă standard funcţională şi posibilitatea de a opera zboruri de profil în mod regulat. Arădenii au înghiţit şi şarada penibilă numită Join Airlines, orchestrată de aceeași conducere liberală, care ne-a plimbat luni de zile sub nas iluzia venirii la Arad a unei companii fantomă pentru a opera zboruri de pe aeroport”, a declarat deputatul social-democrat, Adrian Todor.

Acuze în loc de soluții

Deputatul liberal Glad Varga își acuză colegii social-democrați că au fost la Autoritatea Aeronautică Civilă să discute despre posibilitatea revigorării Aeroportului Arad. „Parlamentarii PSD, aflați în pierdere de viteză după eșecul răsunător de a atrage finanțări pentru sistemul de sănătate din Arad (de fapt, n-au mișcat nici un deget pentru asta) lansează baloane de săpun, împăunându-se cu preocuparea lor. Nimic din ceea ce afirmă nu are un suport real”, spune deputatul Glad Varga. El arată că a solicitat Minsterului Transporturilor un răspuns referitor la posibilitatea dezvoltării unor rute noi. În răspunsul primit în 21 februarie 2017, se arată că flota companiei Tarom a fost diminuată cu două aeronave, iar poziția Ministerului față de introducerea unor rute noi este rezervată. „Cu toate acestea, dorim să vă asigurăm că specialiștii Tarom monitorizează și analizează în permanență posibilitățile de extindere a rețelei de rute, astfel încât în momentul în care studiile vor demonstra oportunitatea și fezabilitatea deschiderii unei rute directe, nu vom ezita de a face toate demersurile pentru a atinge acest obiectiv”, se arată în răspunsul Ministerului Transporturilor. De asemenea, se mai menționează că există deschidere și pentru ca Taromul să opereze curse charter de la Arad. Deci, nu respingere clară, ci orizont de viitor.
Aradul plătește întocmirea anual a diverse studii de fezabilitate pentru diverse investiții, care nu se mai realizează niciodată. Însă, nu a alocat o sumă de bani pentru un studiu de trafic, care ar putea determina orice companie aeronautică să opereze de la Arad. Doar cei care circulă cu avionul de la Aeroportul din Timișoara, știu că aproape jumătate dintre pasagerii curselor de București sunt arădeni.

Consiliul Județean trasează sarcini prin comunicate de presă

Vicepreședintele Consiliului Județean Arad, Claudia Boghicevici, se implică acum în găsirea de operatori pentru Aeroport. De curând a anunțat că a făcut oferte pentru câteva sute de operatori. Însă, după cum se pare, este vorba de operatori de turism, nu operatori de curse aeriene, ceea ce este departe de a rezolva problema unor curse regulate pentru arădeni. Deocamdată, de la Arad vor fi operationale curse charter pe relația Turcia, în funcție de câți arădeni vor fi dispuși să-și petreacă vacanțele în această țară. „Avem foarte multe contacte, dar nu vrem să creăm o așteptare neconfirmată de rezultate. Ieșim public doar cu rezultatul pozitiv! Am stabilit parteneriate internaționale, efectele pot apărea numai din negocierile cu companiile private și doar la nivel de management, indiferent că vorbim despre companii românești sau străine. E important că suntem preocupați de subiect și că facem eforturi, iar rezultatul va fi pozitiv”, a declarat vicepreședintele Consiliului Județean, Claudia Boghicevici. Numai că, fostul deputat și ministru Claudia Boghicevici, deși a fost unul dintre cei mai buni și activi parlamentari ai PDL, nu a avut vreo inițiativă legată de Aeroportul Arad în ultimul său mandat. Din cele aproape 200 de întrebări și interpelări în perioada 2012-2016, Claudia Boghicevici nu l-a întrebat pe ministrul Transporturilor niciodată dacă nu este oportun vreun zbor al companiei Tarom de la Arad.
Inițiativa parlamentarilor social-democrați se pare că nu a avut efectul scontat la nivelul Consiliului Județean Arad. Printr-un comunicat de presă, acestora li se transmite ce trebuie să facă: „Consiliul Judeţean Arad reînnoieşte solicitarea adresată parlamentarilor de a stărui la autorităţiile competente, respectiv Ministerul Transportului pentru realizarea investiţiilor necesare dezvoltării Aradului: Prelungirea pistei cu 350 de metri, Modernizarea sistemului de balizaj, consolidarea căii de rulaj”.

În optica PSD este o necesitate ca aeroportul să fie funcțional

Social-democrații spun că vor face tot posibilul pentru ca la Arad, Aeroportul să fie funcțional pentru că acest lucru reprezintă o necesitate. Nu poți să creezi campanii de atragere a turiștilor, când aceștia nu au cu ce să ajungă la Arad. Deputatul PSD Adrian Todor este din nou uimit de lipsa de cumpătare în declaraţii a parlamentarului PNL, Glad Varga, care consideră că umilinţa arădenilor de a avea un aeroport total nefuncţional echivalează cu o „marotă a PSD”. „Întâlnirea noastră cu directorul general al Autorităţii Aeronautice Civile din România se subscrie intenţiei declarate a parlamentarilor PSD de Arad de a întreprinde orice demers legal si posibil pentru punerea în valoare a acestui aeroport. Ce a mai rămas din el după tăvălugul echipei Ioţcu-Ţolea-Cionca-Moşneag”, a declarat Adrian Todor.