14 04 b 750 100

autostrada 1Autostrada Vestului a ajuns la 84 de kilometri, după 3 ani. Mai are de crescut, dar bănăţenii şi ardeleni nu vor să prindă majoratul acestei autostrăzi şi să nu fie lucrările finalizate. Unele tronsoane mai aşteaptă cupa excavatorului, în timp ce altele cresc văzând cu ochii. Aşa e... pe Autostrada Vestului.

Acum 3 ani şi ceva, în zona de Vest şi centru a României construcţia de autostrăzi a început să devină realitate. Primul tronson finalizat, dar nerecepţionat, este Arad-Timişoara - finalizat în decembrie 2011. În 2012 au fost finalizate trei tronsoane – by pass Arad - 10 kilometri, by pass Timişoara - 9,5 kilometri, Deva-Simeria – 15 kilometri, iar în 2013 a fost dat în funcţiune un lot din Simeria-Orăştie – 17 kilometri, astfel că în momentul de faţă se circulă continuu în Banat pe circa 52 de kilometri, iar în zona Ardealului – Deva – pe 32 de kilometri.

autostrada 2120 de poduri, viaducte, pasaje cu deschideri de la 6-7 metri până la 720 de metri

„Pe lângă toate micile defecţiuni pe unele tronsoane de autostradă, trebuie să remarcăm că au fost mişcate cîteva zeci de milioane de metri cubi de pământ, umplutură, săpătură, au fost executaţi mii de piloţi foraţi, au fost puşi în operă sute de mii de metri cubi de beton, o mare cantitate de fier-beton, grinzi prefabricate din beton şi oţel, rezultând 84 de kilometri de autostradă în funcţiune”, spune Marius Popovici, inginer, consultant în domeniul construcţiilor hidrotehnice, civile şi rutiere. Cei 84 de kilometri înseamnă circa 120 de poduri, viaducte, pasaje cu deschideri de la 6-7 metri până la 720 de metri – podul Mureş-Uroi. Toate aceste lucrări au fost executate de mii de constructori, ingineri, de diferite naţionalităţi. „Am întâlnit unguri, bulgari, nemţi, austrieci şi alţii. E remarcabil că efortul financiar este susţinut pe 85 de procente de către Uniunea Europeană pe POS transport, restul fiind contribuţia Guvernului României”, spune Popovici.

Şanoviţa – Traian Vuia – finalizat în două luni

Pe tronsonul din judeţul Timiş al autostrăzii A1, Şanoviţa-Traian Vuia, constructorul a făcut progrese remarcabile. „Am parcurs integral autostrada, la nivel de strat de uzură, cu excepţia podului peste canalul Timiş, la kilometrul 2 plus 900, unde se fac ultimele lucrări – pregătiri pentru hidroizolaţie şi aşternere covor asfaltic”, spune Popovici. În perioada următoare, acţiunea constructorului se va concentra pe trei direcţii – finalizarea podului mai sus menţionat, finalizarea nodului de circulaţie de pe DN 7 – Traian Vuia, kilometrul 27 plus 430, unde se execută ample lucrări de terasamente, finalizări de poduri şi asfaltare, iar a treia direcţie va fi pozarea integrală a stratului de asfalt de uzură pe toţi cei 27 de kilometri. În ceea ce priveşte breteaua de legătură de la nodul Balinţ până la Lugoj – 10,5 kiloemtri, aceasta se află în fază de execuţie poduri-podeţe şi terasamente. „După părerea mea, lotul de mai sus se va termina cândva în următoarele două luni, iar breteaua spre Lugoj la toamnă”, spune Marius Popovici.

autostrada 3Orăştie-Sebeş: 21 de kilometri din 24 sunt asfaltaţi

„Tot pe Autostrada Vestului, dar în zona de centru, în Ardeal, am parcurs lotul Orăştie-Sebeş, în execuţia lui Strabag – 24,1 kilometri, autostradă care de asemenea va fi terminată cândva în luna septembrie a acestui an. În momentul de faţă, nodul rutier de la Orăştie este deja în funcţiune, urcarea şi descărcarea se face pe DN 7, printr-o intersecţie în T, dar marea provocare pentru autorităţile rutiere este rezolvarea intrării şi ieşirii de pe autostradă în zona Deva, care în momentul de faţă este un provizorat cu două sensuri giratorii. Această situaţie, prin neadjudecarea tronsonului Făget – Deva lot 2 creează probleme participanţilor la trafic pentru cel puţin următorii doi ani”, spune Marius Popovici. Lucrările propriu-zise pe acest lot au avansat. 21 de kilometri din 24 sunt asfaltaţi – podurile şi podeţele sunt integral terminate şi constructorul se concentrează pe executarea rampelor de acces pe poduri şi podeţe. În momnetul de faţă mai există două întreruperi în zona kilometrului 20 şi 23-24, unde se execută ultimele săpături, drenajele şi fixarea malurilor fiind terminate. În perioada următoare se va executa fundaţia şi primele straturi de asfalt binder. În zona kilometrului 20 a început execuţia construcţiilor pentru spaţii de întreţinere autostradă. Pe lotul următor, spre Sibiu, respectiv 20 de kilometri, în execuţia lui Straco Grup, constructorul a terminat în mare parte lucrările de artă. Autostrada este parţial asffaltată, dar mai există şi porţiuni cu spătură şi terasamente, umpluturi în vederea pozării stratului de balast stabilizat. Conform declaraţiilor neautorizare ale constructorului, termenul de finalizare va fi în luna noiembrie a anului curent.